donderdag 17 september 2009

Ondergrondse bouwconstructie

Onderzoek onderwerp

Vanuit een bouwkundige invalshoek zal het nooit aangenaam zijn mensen onder de grond te stoppen, maar ondergrondse publieke ruimten komen wel steeds vaker voor. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de ondergrondse van Schiphol. Ondergrondse ruimten kunnen een aantal voordelen bieden ten opzichten van bovengrondse. Denk hier vooral bij aan klimaatbeheersing en geluidsisolatie, maar natuurlijk ook dubbel ruimtegebruik of opslagruimte.

Er kunnen meerdere overwegingen zijn, om gebouwen onder de grond te stoppen. In dit onderzoek wil ik zowel de sociale als technische aspecten onderzoeken van ondergrondse gebouwen. Verder wil ik dit vooronderzoek toetsen met een concept ontwerp voor een ondergrondse luchthaven. Hierbij maak ik een analyse over verschillende soorten luchthaven principes..

Probleem

Tegenwoordig groeien luchthaven terminals erg uit, waardoor loopafstanden erg groot worden. Ook worden veel faciliteiten boven het maaiveld geplaatst. Dit neemt ook veel extra ruimte in. Er zijn natuurlijk bepaalde gebouwdelen die boven het maaiveld moeten blijven.

Is het niet misschien mogelijk om stationsgebouwen van luchthavens onder de grond te stoppen, zodat er een optimale ruimtelijk model ontstaat? Zal de ondergrondse luchthaven een efficiënte indelingsprincipe krijgen, waardoor functies dichtbij verenigd worden?

Er zal overigens alleen onderzoek gedaan worden naar het stationsgebouw (landside) en niet de airside. Het is niet echt mogelijk om een landingsbaan onder de grond te stoppen.

Mogelijke voordelen voor ondergrondse luchthaventerminal:

- dubbel ruimte gebruik

- stabiele temperatuur onder de grond kan gebruikt worden

- verstoort landschappen niet

- compact gebouw

- efficiënt functioneel indelingsprincipe

- vereniging functies op kortere afstanden

Motivatie om dit onderzoek te starten is er dan ook wel uit persoonlijke ervaring.

Luchthavens zouden een efficiënt functioneel model moeten krijgen, waarbij afstanden, routen en looptijden van de terminals naar de gates zo klein mogelijk moet zijn. Dit mag natuurlijk niet ten koste gaan van andere aspecten. Het moet een geïntegreerd verhaal worden, waarbij de functionaliteit en (technische) kwaliteiten van de luchthaven onderbouwd worden.

Start voor onderzoek voor peiling 1 (ca begin november)

- analyse sociaal en technische aspecten voor ondergrondse publieke bouwwerken

( bv daglicht, brandveiligheid, techniek e.d.)

- voorbeelden ondergrondse publieke bouwwerken ( wat ging hier fout)

- voor- en nadelen afwegen van elkaar

- analyse eisen ondergronds ruimte gebruik met betrekking tot bv. Daglicht e.d.

- analyse verschillende luchthaven principes

- analyse eisen luchthavens

Resultaat boven genoemde punten, zal een concept ontwerp zijn voor een ondergrondse luchthaven. Hierbij zal duidelijk moeten zijn:

- relatie gebouwdelen tussen onder- en bovengronds

- kwaliteiten gebouwdelen onder- en bovengronds

- betere passagiers stroom

- aantonen minder ruimte bovengronds

- innovatieve concept ontwerp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten